Persbericht: Vouwdozen gemaakt van steenpapier.

Seufert Gesellschaft für transparente Verpackungen (Seufert) vervaardigt nu ook vouwdozen en andere verpakkingsoplossingen van milieuvriendelijk steenpapier.
Op deze manier biedt het Hessische bedrijf merkfabrikanten een nieuwe mogelijkheid om zich op milieuvriendelijke wijze te onderscheiden van de concurrentie en hun klanten te inspireren.Daarnaast is steenpapier scheur- en watervast, beschrijfbaar en voelt het bijzonder fluweelachtig aan.
Steenpapier wordt gemaakt van 100% afval en gerecyclede producten.Het bestaat voor 60 tot 80 % uit steenpoeder (calciumcarbonaat), dat als afvalmateriaal uit steengroeven en de bouw wordt gewonnen.De overige 20 tot 40% is gemaakt van gerecycled polyethyleen, dat het steenpoeder bij elkaar houdt.Steenpapier bestaat dus voor een groot deel uit een overal verkrijgbaar natuurlijk materiaal.De vervaardiging ervan is ook milieuvriendelijk.Voor het productieproces is geen water nodig, de CO2-uitstoot en het energieverbruik zijn minimaal en er ontstaat bijna geen afvalmateriaal.Bovendien kan steenpapier worden gerecycled: er kan nieuw steenpapier of andere plastic producten van worden gemaakt.Dankzij het milieuvriendelijke productieproces en de geschiktheid voor recycling is steenpapier bekroond met een zilveren Cradle-to-Cradle-certificaat.
Na grondige interne testen is Seufert ervan overtuigd dat steenpapier ook zeer geschikt is voor het vervaardigen van kunststof dozen.Het witte materiaal is net zo sterk als normaal vervaardigde PET-folie en kan worden afgewerkt met offset- of zeefdruk.Steenpapier kan worden gebosseleerd, gelijmd en verzegeld.Dit alles in aanmerking genomen, staat niets in de weg om van dit milieuvriendelijke plastic verpakkingsmateriaal dozen, slipcases, deksels of pillowpacks te maken.Om zijn klanten dit nieuwe, milieuvriendelijke materiaal aan te bieden, is Seufert een samenwerking aangegaan met de firma aprintia GmbH.
Steenpapier biedt daarmee nu een nieuw, ecologisch alternatief voor witte of volledig bedrukte kunststof vouwdozen.Daarnaast kunnen gestanste delen van steenpapier worden gebruikt om labels, add-ons, draagtassen, grootschalige posters en display-oplossingen te maken.Andere milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen die door Seufert worden aangeboden, zijn onder meer het bioplastic PLA en R-PET, dat tot 80% gerecycled materiaal bevat.

Posttijd: 14 september 2021